معرفی وشناسایی گیاه دارویی گل قاصدک ( کاسنی زرد )

گیاه قاصدک یا همان کاسنی زرد یا خبر آور ( در سبزوار به آن خبرکش می گویند ) که در طب سنتی به آن طرحشقون می گویند ، گیاهی است بی‌بو، چند ساله، خیلی کوچک و کوتاه‌تر از ۴۰ سانتی‌متر که شیرابه یا مایع سفیدی ترشح می‌نماید.برگ‌های آن دراز با بریدگی‌های عمیق نوک‌تیز که شکلی شبیه دندان شیر به آن می‌دهد. برگ‌های گروهی به شکل یک دسته برگ از یقه ریشه خارج می‌ شوند. طبق گل‌های آن زرد طلایی که به طور منفرد در انتهای شاخه گل‌دهنده که توخالی است ظاهر می‌شود. میوه آن فندقه بوده که میوه‌ای خشک و مغز آن مجزا و نچسبیده است مانند آفتاب‌گردان . میوه‌ها به طور گروهی به شکل کروی قرار دارند و به سبب وجود کاکل، پس از رسیدن به آسانی پراکنده می‌شوند. گاهی از گیاه قاصدک به عنوان علف هرز مزارع، چمن‌زارها و دشت‌های اطراف شهرها یاد می‌شود. ولی این شاید به معنی عدم‌آگاهی بشر از خواص مهم گیاه باشد. 

ویتامین های آ ، د ، ث و گروه ویتامین های ب ، آهن،منیزیم،روی،پتاسیم،منگنز،مس،کلسیم،برون وسیلیکون فراوان این گیاه نیز از طریق چای آن به بدن انسان رسیده و بسیاری نیازهای تغذیه ای او را تامین می کند.تحقیقات بسیاری بیانگر آن است مصرف روزانه چای گل قاصدک همراه ریشه آن عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و علاوه بر ترشح آنزیم های کبدی،به دفع سنگ صفرا کمک زیادی می کند.نوشیدنی گل قاصدک با بهبود عملکرد کلیه و مجاری ادراری نیز همراه بوده و علاوه بر دفع سموم بدن از طریق ادرار،با جابجایی یون پتاسیم،حجم آن را افزایش می دهد.بیماران مبتلا به هپاتیت،دیابت نوع یک و دو و اختلالات عملکرد کلیه نیز با استفاده از مصرف روزانه چای گل قاصدک درصد بسیاری بهبودی پیدا می کنند.اغلب افرادی که از اختلالات گوارشی مانند اسهال یا یبوست رنج می برند، می توانند با استفاده منظم از این  نوشیدنی،بیماری خود را بهبود دهند.لازم به ذکر است،چای گل قاصدک با افزایش میزان گردش خونفطراوت پوست را افزایش داده و رنگ آن را روشن می کند. 

 

 

نام‌های دیگر این گیاه عبارتند از : بقله الیهودیه، هندبابَرّی، گل قاصد، خبرآور، كاسنی بری، طرخشقوق، هندبای بری، سن الاسد، شیرمال، قاصدك، دندان شیر و شنجار . و اما از دیگر مشخصات آن می توان به موارد 25 گانه زیر اشاره داشت .
۱. طبع آن سرد و خشك است.
۲. این گیاه حاوی ویتامین آ.ب.ث ، د و گروه ویتامین ب می‌باشد.
۳. اشتهاآور است ۴ گرم ریشه این گیاه را در ۲۰۰ سی‌سی آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم‌كرده بنوشند.
۴. برای تصفیه خون از دمكرده ریشه این گیاه می‌توان استفاده كرد.
۵. جهت یرقان ۶ گرم ریشه این گیاه را در ۳۰۰ سی‌سی آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم‌كرده روزی ۳ فنجان بنوشند.
۶. دمكرده برگ‌های این گیاه تنظیم‌كننده اعمال كبد است و به ترشح كیسه صفرا كمك می‌كند.
۷. به خاطر داشتن املاح پتاسیم این گیاه برای كلیه مفید می‌باشد.
برای مشاهده ادامه این پست به ادامه مطلب مراجعه فرمایید
۸. جهت كاهش شدت عوارض سل ریوی و سرفه گل‌های قاصدك را خرد نموده ۲۰ گرم در یك لیتر شیر جوشانده با نبات شیرین نموده صبح و شب بنوشند.
۹. برای از بین بردن جوش‌های صورت ۴۰ گرم گل قاصدك را در ۵۰۰ سی‌سی آب به مدت نیم ساعت جوشانده پس از صاف كردن صبح و شب صورت را بشوئید.
۱۰. دمكرده گل و ریشه این گیاه پائین‌آورنده كلسترول خون است.
۱۱. دمكرده گل یا ریشه این گیاه برای لاغرشدن مفید می‌باشد.
۱۲. شیره گیاه گل قاصدك برای تصلب شرائین مفید می‌باشد و یا می‌توان ۲ گرم از برگ‌های خشك آن را چیده و ۲ گرم ریشه آن را در ۲۵۰ سی‌سی آب‌ سرد ریخته حدود ۲ ساعت در آب بخیسانید سپس با حرارت ملایم چند دقیقه جوشانده ۲۰ دقیقه دم‌كرده صاف نموده روزی ۳ فنجان به مدت ۱۴ روز در ماه بنوشند تا عوارض تصلب شرائین از بین برود با نظر پزشك مصرف شود

۱۳. برای بیماری قند از شیره این گیاه استفاده شود و یا به روش شماره ۱۲ استفاده شود. 

۱۴. دمكرده ریشه یا گل این گیاه ادرارآور است.
۱۵. برای نقرس جهت درمان از روش شماره ۱۲ استفاده شود.
۱۶. جهت پیوره دندان با جوشانده برگ و ریشه این گیاه مزمزه شود.
۱۷. نوشیدن و شستن چشم‌ها با جوشانده این گیاه باعث جلای چشم و تقویت بینایی می‌گردد.
۱۸. دمكرده برگ و ریشه این گیاه برای كم‌خونی مفید است.
۱۹. جهت دفع سنگ كلیه ۶ گرم برگ این گیاه را در ۳۰۰ سی‌سی آب‌جوش ۲۰ دقیقه دم‌كرده صاف نموده به ۳ نوبت بنوشند.
۲۰. جهت ناراحتی‌های ناشی از عروق خونی و گردش خون مانند سیانوز در واریس از دمكرده برگ‌های این گیاه استفاده شود.
۲۱. نوشیدن دمكرده گل قاصدك باعث از بین رفتن آب‌های اضافی بدن كه در بیماری اورم كه ناشی از بیماری كلیه است مفید می‌باشد مخصوصاً اگر از ریشه آن استفاده شود.
۲۲. جهت تسكین دردهای مفاصل ۲ گرم برگ و ۲ گرم ریشه گل قاصدك را در ۲۰۰ سی‌سی آب‌جوش ۱۵ دقیقه دم‌كرده روزی ۳ فنجان به مدت ۸ هفته بنوشند و از برگ‌های تازه گل قاصدك به عنوان سالاد استفاده كنند.
۲۳. جهت درمان برونشیت از دمكرده برگ و ریشه این گیاه می‌توان استفاده كرد.
۲۴. جهت چین و چروك صورت با جوشانده گل و برگ‌های قاصدك صورت را كمپرس كنید.
۲۵. جهت ورم سرطانی با جوشانده برگ و گل قاصدك كمپرس كنید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 28 تير 1393برچسب:, | 3:31 | نویسنده : جلال سبزوار |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.